Köpvillkor

1. Köp

Vid beställning från Arken Zoo träffas avtal om köp först när vi bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse.
Förekommer det felaktigheter (t.ex. felaktigt pris eller tryckfel/felskrivning) i orderbekrätelsen förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand.

Åldersgräns

Arken Zoo ingår endast avtal med myndiga personer (över 18 år).

2. Leverans

Arken Zoo levererar inom hela Sverige och vi använder Postnord. Normalt sett skickar vi din order inom 24 h (helgfria vardagar) och leveranstiden hem till dig är 1-3 vardagar (beroende på tillgängliga leveransalternativ i ditt område) från det att vi mottagit din order. Vid enstaka tillfällen kan leveranser som sker med lantbrevbärare dröja ytterligare 1-2 arbetsdagar utöver den normala leveranstiden. I vårt sortiment finns också beställningsprodukter, dessa produkter lagerhåller vi inte själva utan dessa måste beställas från våra leverantörer innan vi kan leverera dem hem till dig. Beställningsprodukter har upp till 10 arbetsdagars leveranstid. Vid köp över 500 kr är det fri frakt  vid köp under 500 kr debiteras du en fraktavgift på 59 kr. Av säkerhetsskäl, både för din egen och vår skull, levererar vi endast till folkbokföringsadressen vid fakturabetalning.

Postpaket MyPack

Postpaket MyPack levereras direkt till ditt närmaste postombud. Vid köp över 500 kr är det fri frakt, fraktavgiften på 59 kr tillkommer vid orders som understiger 500 kr. För att kunna välja detta leveransalternativ för paketet ha en maxgräns på 20 kg. Du blir aviserad via SMS när ditt paket är framme. Glöm inte att ta med dig giltig legitimation, bud ska visa upp både gene och mottagarens legitimation. Obs! Ej uthämtat paket debiteras med en avgift på 200 kr.

Hempaket utan kvittens

Hempaket utan kvittens levereras hem till dig utan att du behöver vara hemma. Vid köp över 500 kr är det fri frakt, fraktavgiften på 59 kr tillkommer vid orders som understiger 500 kr.  Leverans utan kvittens kan endast genomföras till dig som bor i villa, hus, olåsta lägenhetshus eller lägenhetshus där chauffören kan komma in med portkod. *Vi förbehåller oss rätten att skicka mindre paket som brev. Genom att välja detta leveransalternativ i kassan godkänner du som kund att du inte kommer att kvittera leveransen. När chauffören har lämnat paketet utanför din dörr anses kvittensen vara lämnad och paketet är då i ditt ansvar.

Hempaket med kvittens 

Beställ hem dina varor enkelt och smidigt med Hempaket med kvittens under dagtid, Postnord bestämmer tillsammans med dig vilken dag som passar för dig via SMS. Hempaket dagtid kan levereras mellan 08:00 - 17:00 eller mellan 17:00 - 21:00. Postnord kommer överens med dig om en ungefärlig leveranstid via sms. 
Vid köp över 500 kr är det fri frakt, fraktavgiften på 59 kr tillkommer vid orders som understiger 500 kr. Du som mottagare måste vara hemma vid leverans för att kunna kvittera försändelsen.

 

Hämta i butik (Click & Collect)

Få enkelt och smidigt tillgång till hela Arken Zoo’s stora onlinesortiment i din lokala Arken Zoo-butik. Beställ dina varor till din Arken Zoo-butik och hämta upp dem under butikens öppettider. Leveransen tar 1-3 arbetsdagar, betalningen sker online med Klarna Checkout (Klarna fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning). Detta leveransalternativ är gratis för ordrar över 100 kr, ordrar under 100 kr debiteras med en fraktavgift på 59 kr. Du kommer aviseras via SMS när du kan hämta upp ditt paket i din valda Arken Zoo-butik. Upphämtning måste ske inom 14 dagar. Kontkta gärna vår kundservice om du behöver hjälp eller har frågor angående Hämta i butik. Kontakta vår kundservice på 010 - 490 62 55 eller kundtjanst@arkenzoo.se.

Leveransförsening

Vid eventuella leveransförseningar så kontaktar Arken Zoo dig vi e-post. Passar inte det nya leveransdatumet kan du enkelt byta datum. För att ändra leveransdatum kontaktar du Arken Zoo via e-post kundtjanst@arkenzoo.se eller telefon 010 - 490 62 55.

Transportrisk

Arken Zoo står för transportrisken från Arken Zoo lager till kund. Vid returer står kund för transportrisken till Arken Zoos lager.

Transportskador
Om du har mottagit en transportskadad produkt ska detta anmälas direkt till Arken Zoo kundservice.
E-post: kundtjanst@arkenzoo.se
Telefon: 010 - 490 6255

Felaktig produkt
Har du mottagit en felaktig produkt bör detta anmälas direkt till Arken Zoo kundservice.
E-post: kundtjanst@arkenzoo.se
Telefon: 010 - 490 6255

3. Priser och betalning

Priser

Priser anges inklusive moms. Avgifter för frakt tillkommer på köpbelopp under 500 kr. Den slutgiltiga kostnaden inklusive fraktavgift anges på kassasidan. Alla priser är angivna i svenska kronor (SEK).

Realisations- och kampanjvaror

Priser på kampanj- eller realisationsvaror (rea-varor) gäller till utsatt datum eller till varan har tagit slut på vårt lager. I de fall där slutdatum saknas gäller pris till vi väljer att ta bort kampanjen.

Betalningsmetoder

Arken Zoo erbjuder i samarbete med Klarna direktbetalning, kontokortsbetalning, delbetalning samt fakturabetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du Arken Zoo’s köp- och leveransvillkor.

Direktbetalning

Direktbetalning genom Klarna Checkout kan användas av dig som har internetbank hos Svenska Handelsbanken, SEB, Swedbank eller Nordea. När du genomför ett köp skickas du vidare till Internetbanken för inloggning och pengarna dras direkt från ditt konto när du godkänt ditt köp.

Kortbetalning

Kortbetalning via Klarna kan användas av dig som använder VISA, Mastercard och American Express utfärdade av en svensk bank. Vid betalningstillfället fylls kortnummer, giltighetstid och CSV-kod i, i de angivna fält. När köpet är utfört reserveras pengarna på ditt konto och dras från kontot vid leveranstillfället. Inga kortuppgifter lagras hos oss, utan de sparas hos vår samarbetspartner Klarna som innehar SSL-certifikat och uppfyller kraven för de så kallade Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS).

Faktura

Arken Zoo erbjuder fakturabetalning i samarbete med Klarna. Fakturan skickas via e-post i samband med att din beställning lämnar vårt lager. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar. Ingen fakturaavgift tillkommer. Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift samt dröjsmålsränta med 24% plus gällande referensränta. Vid beställning mot faktura görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen via post eller digital brevlåda. Tänk på att vid betalning med faktura sker leveransen endast till folkbokföringsadressen.

Delbetalning

Du har också genom Arken Zoos samarbete med Klarna möjligheten att dela upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader. du ser enkelt vad din månadskostnad kommer att bli och du får dina alla dina köp samlade på en månadsfaktura. Det ger dig bra en överblick och du betalar bara en aviavgift. Du kan självfallet när som helst betala av den återstående skulden. Se här för fullständiga villkor gällande att dela upp betalningen.

Återbetalning

Arken Zoo återbetalar pengar inom 20 dagar från den dag överenskommelse om återbetalning träffats. Vid överenskommelse om omleverans eller avhjälpande av fel vid reklamation återbetalar vi eventuella fraktkostnader inom 20 dagar från det att vi mottagit den reklamerade varan.

4. Smakgaranti

Vi tillämpar smakgaranti för samtliga katt- och hundfoder. Smakgarantin kan utnyttjas vid de tillfällen då hunden eller katten inte tycker om fodret. För att utnyttja Arkens smakgaranti måste minst 50% (75% on det är Royal Canin) av innehållet vara kvar i förpackningen och fodret måste returneras inom 30 dagar från den dag du mottog fodret. Vid utnyttjande av smakgaranti är det du som kund som betalar returfrakten till oss.

För att våra leverantörer ska kunna förbättra fodret måste en blankett ifyllas där du beskriver anledningen till utnyttjande av smakgarantin. På så sätt hjälper du oss att förbättra foderprodukterna. Blanketten hittar du här.

5. Ångerrätt

Vid köp hos Arken Zoo så har du som kund alltid rätt att ångra ditt köp i upp till 30 dagar efter det att du har mottagit din order. När du mottagit en order har självklart rätt att undersöka dina varor men om du har hanterat varan i en större omfattning än vad som krävs för att fastställa varans egenskaper förbehåller sig Arken Zoo sig rätten att ta ut en värdeminskning vid ett eventuellt ångrat köp. Vid en beställning av varor som levereras i förpackningar som inte går att öppna utan att skada förpackningen så har du som kund rätt att öppna förpackningen för att granska din vara. utan att din returrätt förbrukas. Arken Zoo förbehåller sig dock rätten att göra ett eventuellt avdrag på återbetalningsbeloppet motsvarande det värde som varans värde minskat med  till följd av att (i) varan hanterats i större omfattning än vad som är tillåtet enligt lag (dvs. varan kan inte längre anses vara oanvänd/oskadd) och/eller (ii) förpackningen tillfogats större skada än vad som situationen krävt vid öppnandet av förpackningen.

Önskar du som kund att returnera dina varor, som du köpt i Arken Zoo’s webshop, i en fysisk butik så går det bra i vissa av våra butiker, dock inte alla butiker. Detta beror på att sortimentet skiljer sig mellan våra fysiska butiker och alla butiker har inte möjlighet att ta emot din retur. Det är viktigt att du kontrollerar möjligheten att returnera din vara i din lokala fysiska butik innan du åker dit. Det gör du antingen genom att ringa till butiken i fråga eller kontaktar vår kundservice på kundtjanst@arkenzoo.se. Du kan alltid returnera dina varor direkt till vår webshop genom att skicka tillbaka varan till vårt e-handelslager med Postnord, returadress finner du nedan.

Returnera varorna till vårt e-handelslager:

  • Börja med att fylla i uppgifterna på returblanketten som följde med din leverans. Du hittar även blanketten här  Du har även rätt att använda konsumentverkets ångerblankett. Den hittar du här.

  • Se till att varorna är väl förpackade och att returblanketten ligger med i försändelsen

  • Gå till ditt närmaste Postombud och skicka iväg paketet med valfritt fraktsätt. Då du ansvarar för paketet tills dess att det återkommit till oss, rekommenderar vi dig att välja ett spårbart alternativ.

  • När returen inkommit till oss behandlar vi ditt ärende inom 10 arbetsdagar och kontaktar dig vid eventuella frågor. Återbetalning sker oftast inom ett par arbetsdagar men kan dröja upp till 14 bankdagar.

  • Vid byte till annan produkt står Arken Zoo för frakten av den nya produkten ut till dig som mottagare.

Returnera eller byta varor i butik:

  • Kontrollera först med butik eller kundtjanst@arkenzoo.se om din lokala butik har möjlighet att hantera returer av de produkter du köpt.

  • För att returnera eller byta varor i butik krävs det att du har med dig utskriven orderbekräftelse (ej följesedel). Har du ej tillgång till skrivare, maila kundtjanst@arkenzoo.se så skickar vi orderbekräftelse direkt till den butik som du vill genomföra retur hos.

  • Vid retur i butik återbetalas summan via Klarna till ditt konto. Vi genomför ingen återbetalning direkt i butik via kort eller kontant.

Returadress:

Arken Zoo  / Zoo Support 
Box 657 
631 08 Eskilstuna

Du kan läsa mer om ångerrätt vid distanshandel på Konsumentverkets hemsida här.

6. Reklamation

Samtliga varor på Arken Zoo omfattas av lagstadgad reklamationsrätt på 3 år. Det är endast ursprungliga fel som omfattas av reklamationsrätten och inte sådana fel som är orsakade av normalt slitage. Reklamation av varor till Arken Zoo ska göras inom skälig tid, dock inom 2 månader efter att du mottagit varan. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se/

Allmänna Reklamationsnämnden,

Box 174

101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

När du upptäcker att det finns ett fel på varan och vill göra en reklamation kontaktar du oss snarast möjligt, antingen genom telefon eller e-post.

E-post: kundtjanst@arkenzoo.se
Telefon: 010 - 490 6255

Returer lämnas i våra butiker eller skickas som paket till vår returadress som finns angiven nedan. Vid reklamation i butik är det viktig att du tar med dig kvittot (eller utskriven orderbekräftelse) du fått från oss.

Arken Zoo  / Zoo Support 
Box 657 
631 08 Eskilstuna

7. Personuppgifter, säkerhet och skretess

När du genomför en beställning hos oss anger du personuppgifter såsom namn, adress eller telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Vi kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part.

Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi skicka produkterbjudanden och information till dig via e-post. Du kan enkelt avbryta din prenumeration genom att kontakta oss via telefon eller e-post.

Som registrerad kund hos oss har du enligt personuppgiftslagen rätt att begära ut de uppgifter vi lagrar om dig. Om informationen vi lagrar om dig är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska korrigeras eller tas bort ur systemet. Vill du utföra en sådan korrigering eller borttagning av uppgifter måste du kontakta oss via telefon eller e-post.

Cookies

En cookie är en textfil som skickas från en webbsida, t.ex. www.arkenzoo.se, till din dator, där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en liten textfil (textbaserade cookies). Cookies används för att ge tillgång till olika funktioner på vår webbplats. På Arkenzoo.se används cookies för statistik, spara varukorg och moms-inställningar. Om du har ställt in din webbläsare på att inte acceptera användning av cookies kommer du inte kunna använda alla funktioner på vår webbplats. Du kan enkelt ändra inställningar eller ta bort lagrade cookies genom inställningarna i din webbläsare.

8. Villkor för prenumeration

Vill du enkelt och smidigt få hem din hundmat, kattmat eller kattsand? Då kan du starta en automatisk prenumeration. Du väljer själv det tidsintervall som passar dig och ditt husdjur bäst, det kan exempelvis vara två veckor, en månad eller tre månader. Du kan även ställa in på exakt dag hur ofta du vill ha din prenumeration.

Så här startar du en prenumeration:

  1. Hos Arken Zoo kan du prenumerera på djurfoder, djurgodis, kattsand, apoteksvaror och bajspåsar. Välj den produkt som du önskar att prenumerera på, Klicka på Prenumerera-fliken och välj eventuella parametrar (storlek, volym etc.), tidsintervall för din prenumeration och de antal du önskar prenumerera på. Klicka på knappen “Lägg prenumeration i kundvagn”. Du kan nu välja att prenumerera på fler produkter på samma sätt, du kan också beställa produkter för engångsleverans och då klickar du inte på prenumerations-fliken utan direkt på knappen “Lägg i kundvagn”.
  2. När du har lagt dina önskade prenumerationsvaror och engångprodukter i din kundvagnen så klickar du på symbolen för kundvagnen, finns på hemsidans övre högra hörn, och sedan klickar du på knappen Till kassan.
  3. Kontrollera att kundvagnens innehåll stämmer, du kan enkelt göra ändringar i kassan om du önskar att ändra antal eller ta bort något från din beställning.
  4. Fyll i din e-postadress och postnummer för att kunna få din orderbekräftelse och kunna se vilka leveransalternativ som är möjliga i just ditt område.
  5. Välj det leveranssätt som passar dig, din första leverans kan du få levererad på olika sätt. De kommande prenumerationsordrarna kan levereras antingen med Hempaket dagtid eller Ombudspaket. Du kommer i kassan även välja vilket leveranssätt du önskar på dina kommande prenumerationsorders. Du får gratis frakt på din kommande prenumerationsorders om de överstiger ordervärdet 100 kr.
  6. Fyll i de uppgifter som eventuellt saknas för att du ska kunna genomföra ditt köp.
  7. Välj det betalsätt som passar dig bäst, du kan välj att betala din prenumeration med faktura, Klarna Direkt eller kortbetalning.
  8. Kontrollera att dina uppgifter stämmer och klicka på Slutför köp.
  9. Tack för din beställning! Beställningen är nu gjord och du kommer att få en orderbekräftelse via e-post. Det är en bekräftelse på att din beställning är mottagen och att du har valt att prenumerera. När beställningen skickas ifrån vårt lager får du ett leveransbesked via e-post med en länk där du kan spåra din leverans. Bokar du med hemleverans så får du ett SMS där du kan spåra din leverans.
  10. Vid din nästa prenumerationsleverans så kommer du få ett mail ett par dagar innan din leverans som berättar att din prenumeration är på väg. Du kan alltid avsluta din prenumeration utan extra kostnad senast 7 dagar innan produkterna skickas ifrån oss. Du kan enkelt avsluta eller pausa din prenumeration på Mina Sidor.

Är du medlem i Arken Zoo Kundklubb regstrerar du poäng även på dina prenumerationer.
Vill du returnera varor du prenumererar på gäller samma villkor som vid vanlig retur. Det är du som kund som står för returfrakt vid utnyttjandet av ångerrätt.
Priserna på prenumerationsvaror följer Arkens normala priser. Både prissänkningar och prishöjningar. Detta innebär att priserna kan förändras från utskick till utskick.
Prenumererar du på varor som är på kampanj gäller kampanjpris även på prenumerationsvarorna. Observera dock att priset går tillbaka till ordinarie då kampanjen är avslutad.

Allmänt

Följande villkor är tillämpliga på det köpeavtal du som kund sluter med bolaget Arken Zoo Nord AB (Arkenzoo.se), organisationsnummer 556926-3535.

Som konsument skyddas du alltid av de i allmänhet tvingande regler som följer av tillämpad lagstiftning.

Du kan läsa mer om dina rättigheter som konsument på Konsumentverkets hemsida.