Köpvillkor


1. Köp

Vid beställning från Arken Zoo träffas avtal om köp först när vi bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse.
Förekommer det felaktigheter (t.ex. felaktigt pris eller tryckfel/felskrivning) i orderbekrätelsen förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand.

Åldersgräns
Arken Zoo ingår endast avtal med myndiga personer (över 18 år).

Tillägg, ändringar och att avbryta en order kan endast göras så länge en order inte är skickad från Arken Zoo lager.

2. Leverans

Arken Zoo använder Postnord och levererar varor över hela Sverige. Vi skickar din order inom 24 timmar (helgfria vardagar) och leveranstiden är 1-4 arbetsdagar från det att vi mottagit en order. Till lantbrevbärarlinjer kan leveransen ibland dröja ytterligare 1-2 arbetsdagar utöver den normala leveranstiden. Tänk på att vid betalning med faktura sker leveransen endast till folkbokföringsadressen. De produkter i sortimentet som är beställningsprodukter har upp till 7 arbetsdagars leveranstid. Vid köp över 500 kr står Arken Zoo för fraktkostnader för samtliga leveransmetoder förutom Hemleverans kvällstid.

fraktkostnader

Postpaket MyPack
Få ditt paket levererat till ditt lokala postombud. Du får SMS när paketet är framme. Giltig legitimation krävs, bud ska visa både sin egen och mottagarens legitimation. Fri frakt vid köp över 500 kr. Vid detta leveransalternativ gäller en maxgräns på 20 kg. Obs! För Ej uthämtade paket tar vi ut en avgift på 200 SEK..

Hempaket utan kvittens
Paketet levereras direkt hem utanför dörren utan att du behöver vara hemma. Snabbt och smidigt. Observera att när du väljer fraktalternativ Hempaket utan kvittens godkänner du med detta att du inte kvitterar leveransen, Kvittensen anses ha lämnats när chauffören lämnat paketet utanför din dörr och paketet är då under ditt ansvar. Fri frakt vid köp över 500 kr. 
Viktig Information: Leverans utan kvittens gäller villor eller hus eller endast olåsta lägenhetsportar där budet med portkod själv kan komma in i trapphuset och lämna paketet. Behövs det nyckel, nyckeltagg eller bricka rekommenderar vi leveransalternativ med kvittens eller Postpaket.

*Vi förbehåller oss rätten att skicka mindre paket som brev

Hempaket med kvittens dagtid
Säkert och tryggt val. Postnord kommer överens med dig om en ungefärlig leveranstid via sms. Paketet levereras helgfria vardagar mellan 8-17, beroende på vilken ort du bor på. Postnord meddelar möjliga leveranstider till just din adress via sms. Mottagaren måste vara närvarande och kvittera paketet. Fri frakt vid köp över 500 kr.

Hempaket med kvittens kvällstid
Säkert och tryggt val. Postnord kommer överens med dig om en ungefärlig leveranstid via sms. Paketet levereras helgfria vardagar mellan 17-21, beroende på vilken ort du bor på. Mottagaren måste vara närvarande och kvittera paketet. Vid detta leveransalternativ gäller en maxgräns på 30 kg.

Hämta i butik (Click & Collect)

Beställning som läggs med leveransmetod Hämta i butik låter dig välja en av våra många Arken Zoo-butiker som upphämtningsplats. Fraktalternativet är snabbt, gratis och säkert. Du får genom denna leveransmetod möjlighet att beställa och betala online och får tillgång till hela vårt breda webbsortiment i din lokala butik. Leveransen tar 1-3 arbetsdagar, betalning sker online via faktura, kort-  eller direktbetalning. När ditt paket finns redo för upphämtning får du ett sms. Du måste hämta ditt paket inom 14 dagar.  För hjälp eller frågor gällande Hämta i butik, kontakta vår kundtänst på 010-490 62 55 eller kundtjanst@arkenzoo.se.


Leveransförsening

Eventuella leveransförseningar meddelas till dig via e-post. Om du inte är nöjd med ett nytt leveransdatum kan du alltid avbryta din order. En order kan avbrytas genom att du tar kontakt med oss via e-post eller telefon.

Transportrisk
Arken Zoo står för transportrisken från Arken Zoo lager till kund. Vid returer står kund för transportrisken till Arken Zoos lager.

Transportskador
Om du har mottagit en transportskadad produkt ska detta anmälas direkt till Arken Zoo kundservice.
E-post: kundtjanst@arkenzoo.se
Telefon: 010 - 490 6255

Felaktig produkt
Har du mottagit en felaktig produkt bör detta anmälas direkt till Arken Zoo kundservice.
E-post: kundtjanst@arkenzoo.se
Telefon: 010 - 490 6255

3. Priser & betalning

Priser
Priser anges inklusive moms. Avgifter för frakt tillkommer på köpbelopp under 500 kr. Den slutgiltiga kostnaden inklusive fraktavgift anges på kassasidan. Alla priser är angivna i svenska kronor (SEK).

Betalningsmetoder
Arken Zoo erbjuder direktbetalning, kortbetalning med VISA/MasterCard samt fakturering med Klarna.

Direktbetalning
Direktbetalning kan användas av dig som är ansluten till Svenska Handelsbanken, SEB, Swedbank eller Nordea. När du genomför ett köp skickas du vidare till Internetbanken för den bank du valt att genomföra köpet med. Beloppet kommer sedan dras direkt från ditt konto när du godkänner transaktionen.

Kortbetalning
Kortbetalning kan användas av dig som använder VISA eller Mastercard utfärdade av en svensk bank. Vid betalningstillfället fylls kortnummer och giltighetskod i angivna fält. När köpet är utfört reserveras pengarna på ditt konto och dras från kontot vid leveranstillfället. Korttransaktioner skyddas av den internationella säkerhetsstandarden 3D Secure, framtagen av VISA och Mastercard.

Vår betalningspartner DIBS är auktoriserad med 3D-secure och är certifierad enligt PCI (Payment Card Industry) som syftar till att öka datasäkerheten.

Faktura
Arken Zoo erbjuder fakturabetalningstjänsten i samarbete med Klarna AB. Fakturan skickas elektroniskt till den e-postadressen som du angivit vid beställningstillfället. Vid beställning mot faktura görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen via post. Vid försenad fakturabetalning tillämpar Klarna AB dels en förseningsavgift och dels en dröjsmålsränta per månad. Vi tar ingen avgift för faktura betalning.

Du har också genom Arken Zoos samarbete med Klarna möjligheten att dela upp din betalning på upp till 24 månader. Du kan självfallet när som helst betala av den återstående skulden. Se här för fullständiga villkor gällande att Dela upp betalningen.

Tänk på att vid betalning med faktura sker leveransen endast till folkbokföringsadressen. 

Du kan läsa mer om fakturabetalningstjänsten och Klarna på deras webbplats.

Återbetalning
Arken Zoo återbetalar pengar inom 20 dagar från den dag överenskommelse om återbetalning träffats. Vid överenskommelse om omleverans eller avhjälpande av fel vid reklamation återbetalar vi eventuella fraktkostnader inom 20 dagar från det att vi mottagit den reklamerade varan.

Realisations- och kampanjvaror
Priser på kampanj- eller realisationsvaror (rea-varor) gäller till utsatt datum eller till varan har tagit slut på vårt lager. I de fall där slutdatum saknas gäller pris till vi väljer att ta bort kampanjen.

4. Smakgaranti

Vi tillämpar smakgaranti för samtliga katt- och hundfoder. Smakgarantin kan utnyttjas vid de tillfällen då hunden eller katten inte tycker om fodret. För att utnyttja Arkens smakgaranti måste minst 80% av innehållet vara kvar i förpackningen och fodret måste returneras inom 30 dagar från den dag du mottog fodret. Vid utnyttjande av smakgaranti är det du som kund som betalar returfrakten till oss.

För att våra leverantörer ska kunna förbättra fodret måste en blankett ifyllas där du beskriver anledningen till utnyttjande av smakgarantin. På så sätt hjälper du oss att förbättra foderprodukterna. Blanketten hittar du här.



5. Ångerrätt

Vid köp från Arken Zoo har du rätt att ångra ditt köp 30 dagar från det att du mottagit varan. Du är självklart tillåten att öppna och undersöka varan men om du hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper förbehåller Arken Zoo sig rätten att ta ut ett värdeminskningsavdrag.  Om varan levereras i en förpackning som inte går att öppna utan att skada förpackningen så har du som konsument rätt att öppna förpackningen för att granska din vara, utan att din returrätt förbrukas. Arken Zoo förbehåller sig dock rätten att göra ett avdrag på återbetalningsbeloppet motsvarande det värde som varans värde minskat med  till följd av att (i) varan hanterats i större omfattning än vad som är tillåtet enligt lag (dvs. varan kan inte längre anses vara oanvänd/oskadd) och/eller (ii) förpackningen tillfogats större skada än vad som situationen krävt vid öppnandet av förpackningen. I vissa av våra fysiska butiker går det bra att returnera varor inhandlade på e-handeln, dock inte i alla. Då sortimentet skiljer sig mellan våra butiker är det viktigt att du kontrollerar möjligheter att returnera dina varor i din lokala fysiska butik innan du åker dit. Detta gör du enklast genom att kontakta butiken direkt eller via vår kundservice på kundtjanst@arkenzoo.se. Vill du istället skicka tillbaka varorna är det du som kund som står för returporto.
Returer lämnas i våra butiker eller skickas till vår returadress som finns angiven nedan. 

Gör såhär för att returnera varor:
  • Börja med att fylla i uppgifterna på returblanketten som följde med din leverans. Du hittar även blanketten här  Du har även rätt att använda konsumentverkets ångerblankett. Den hittar du här.

  • Se till att varorna är väl förpackade och att returblanketten ligger med i försändelsen
  • Gå till ditt närmaste Postombud och skicka iväg paketet med valfritt fraktsätt.
  • När returen inkommit till oss behandlar vi ditt ärende inom 5 arbetsdagar och kontaktar dig vid eventuella frågor. Återbetalning sker oftast inom ett par arbetsdagar men kan dröja upp till 14 dagar.
  • Vid byte till annan produkt står Arken Zoo för frakten av den nya produkten ut till dig som mottagare.
Returnera eller byta varor i butik:
  • Kontrollera först med butik eller kundtjanst@arkenzoo.se om din lokala butik har möjlighet att hantera returer av de produkter du köpt.
  • För att returnera eller byta varor i butik krävs det att du har med dig utskriven orderbekräftelse (ej följesedel). Har du ej tillgång till skrivare, maila kundtjanst@arkenzoo.se så skickar vi orderbekräftelse på posten.
  • Vid retur i butik återbetalas summan via kort eller kontant. Är köpet gjort med fakturabetalning sker återbetalning även här via kort eller kontant och det ligger på kundens ansvar att fakturan betalas.

Returadress:

Arken Zoo / E-handel
Svista Lagerväg 2
635 02 Eskilstuna

Du kan läsa mer om ångerrätt vid distanshandel på Konsumentverkets hemsida.



6. Reklamation

Samtliga varor på Arken Zoo omfattas av lagstadgad reklamationsrätt på 3 år. Det är endast ursprungliga fel som omfattas av reklamationsrätten och inte sådana fel som är orsakade av normalt slitage. Reklamation av varor till Arken Zoo ska göras inom skälig tid, dock inom 2 månader efter att du mottagit varan. Vid reklamation ersätter vi dig för fraktkostnaden. Vid en uppkommen tvist följer Arken Zoo Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
När du upptäcker att det finns ett fel på varan och vill göra en reklamation kontaktar du oss snarast möjligt, antingen genom telefon eller e-post.

E-post: kundtjanst@arkenzoo.se
Telefon: 010 - 490 6255

Returer lämnas i våra butiker eller skickas som hem- eller företagspaket till vår returadress som finns angiven nedan. Vid reklamation i butik är det viktig att du tar med dig kvittot (eller utskriven orderbekräftelse) du fått från oss.

Arken Zoo
Svista Lagerväg 2
635 02 Eskilstuna



7. Personuppgifter, säkerhet & sekretess

När du genomför en beställning hos oss anger du personuppgifter såsom namn, adress eller telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Vi kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part.

Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi skicka produkterbjudanden och information till dig via e-post. Du kan enkelt avbryta din prenumeration genom att kontakta oss via telefon eller e-post.

Som registrerad kund hos oss har du enligt personuppgiftslagen rätt att begära ut de uppgifter vi lagrar om dig. Om informationen vi lagrar om dig är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska korrigeras eller tas bort ur systemet. Vill du utföra en sådan korrigering eller borttagning av uppgifter måste du kontakta oss via telefon eller e-post.

Cookies
En cookie är en textfil som skickas från en webbsida, t.ex. www.arkenzoo.se, till din dator, där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en liten textfil (textbaserade cookies). Cookies används för att ge tillgång till olika funktioner på vår webbplats. På Arkenzoo.se används cookies för statistik, spara varukorg och moms-inställningar. Om du har ställt in din webbläsare på att inte acceptera användning av cookies kommer du inte kunna använda alla funktioner på vår webbplats. Du kan enkelt ändra inställningar eller ta bort lagrade cookies genom inställningarna i din webbläsare.

8. Villkor för prenumeration

För att påbörja prenumeration på produkter hos Arken Zoo kontaktar du kundtjanst@arkenzoo.se eller ringer 010-490 62 55.
Faktura för prenumerationsutskick skickas i samband med att ordern lämnar vårt lager. Fakturan skickas till den mailadress som angivits vid registrering 
För att ändra, avsluta eller lägga till varor i din prenumeration måste du kontakta Kundservice minst 48 timmar innan ditt nästa utskick.
På fredagen innan ditt utskick får du en orderbekräftelse till den mail du angivit vid registrering.
Nekas köpet av Klarna vid 3 upprepade utskickstillfällen, pausas din prenumeration automatiskt. Vill du återuppta din prenumeration meddelar du oss via kundtjanst@arkenzoo.se. Obs - du behöver ej påbörja en ny prenumeration!

Är du medlem i Arken Zoo Kundklubb regstrerar du poäng även på dina prenumerationer.
Vill du returnera varor du prenumererar på gäller samma villkor som vid vanlig retur. Det är du som kund som står för returfrakt vid utnyttjandet av ångerrätt.
Priserna på prenumerationsvaror följer Arkens normala priser. Både prissänkningar och prishöjningar. Detta innebär att priserna kan förändras från utskick till utskick.
Prenumererar du på varor som är på kampanj gäller kampanjpris även på prenumerationsvarorna. Observera dock att priset går tillbaka till ordinarie då kampanjen är avslutad.

Allmänt

Följande villkor är tillämpliga på det köpeavtal du som kund sluter med bolaget Grizzly Zoo AB (Arkenzoo.se), organisationsnummer 556408-3466.

Som konsument skyddas du alltid av de i allmänhet tvingande regler som följer av tillämpad lagstiftning.

Du kan läsa mer om dina rättigheter som konsument på Konsumentverkets hemsida.

Back to top