Köpvillkor

1. Köp

Vid beställning från Arken Zoo träffas avtal om köp först när vi bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse.
Förekommer det felaktigheter (t.ex. felaktigt pris eller tryckfel/felskrivning) i orderbekrätelsen förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand.

Åldersgräns

Arken Zoo ingår endast avtal med myndiga personer (över 18 år).

Tillägg, ändringar och att avbryta en order kan endast göras så länge en order inte är skickad från Arken Zoo lager.

2. Leverans

Arken Zoo levererar inom hela Sverige och vi använder Postnord. Normalt sett skickar vi din order inom 24 h (helgfria vardagar) och leveranstiden hem till dig är 1-4 dagar (beroende på tillgängliga leveransalternativ i ditt område) från det att vi mottagit din order. Vid enstaka tillfällen kan leveranser som sker med lantbrevbärare dröja ytterligare 1-2 arbetsdagar utöver den normala leveranstiden. I vårt sortiment finns också beställningsprodukter, dessa produkter lagerhåller vi inte själva utan dessa måste beställas från våra leverantörer innan vi kan leverera dem hem till dig. Beställningsprodukter har upp till 7 arbetsdagars leveranstid. Vid köp över 500 kr är det fri frakt (gäller ej Hemleverans kvällstid), vid köp under 500 kr debiteras du en fraktavgift på minimum 59 kr. Av säkerhetsskäl, både för din egen och vår skull, levererar vi endast till folkbokföringsadressen vid fakturabetalning.

fraktkostnader

Postpaket MyPack

Postpaket MyPack levereras direkt till ditt närmaste postombud. Vid köp över 500 kr är det fri frakt, fraktavgiften på 59 kr tillkommer vid orders som understiger 500 kr. För att kunna välja detta leveransalternativ för paketet ha en maxgräns på 20 kg. Du blir aviserad via SMS när ditt paket är framme. Glöm inte att ta med dig giltig legitimation, bud ska visa upp både gene och mottagarens legitimation. Obs! Ej uthämtat paket debiteras med en avgift på 200 kr.

Hempaket utan kvittens

Hempaket utan kvittens levereras hem till dig utan att du behöver vara hemma. Vid köp över 500 kr är det fri frakt, fraktavgiften på 59 kr tillkommer vid orders som understiger 500 kr.  Leverans utan kvittens kan endast genomföras till dig som bor i villa, hus, olåsta lägenhetshus eller lägenhetshus där chauffören kan komma in med portkod. *Vi förbehåller oss rätten att skicka mindre paket som brev. Genom att välja detta leveransalternativ i kassan godkänner du som kund att du inte kommer att kvittera leveransen. När chauffören har lämnat paketet utanför din dörr anses kvittensen vara lämnad och paketet är då i ditt ansvar.

Hempaket med kvittens dagtid

Beställ hem dina varor enkelt och smidigt med Hempaket med kvittens under dagtid, Postnord bestämmer tillsammans med dig vilken dag som passar för dig via SMS. Hempaket dagtid kan levereras mellan 08:00 - 17:00, beroende på vilken ort och område du bor på.  Vid köp över 500 kr är det fri frakt, fraktavgiften på 59 kr tillkommer vid orders som understiger 500 kr. Du som mottagare måste vara hemma vid leverans för att kunna kvittera försändelsen.

Hempaket med kvittens kvällstid

Beställ hem dina varor enkelt och smidigt med Hempaket med kvittens under kvällstid, Postnord bestämmer tillsammans med dig vilken tid som passar för dig via SMS. Hempaket kvällstid kan levereras mellan 17:00 - 21:00, beroende på vilken ort och område du bor på. Maxgränsen för hempaket kvällstid är 30 kg, och leveranskostnaden är 129 kr oavsett ordervärde. Du som mottagare måste vara hemma vid leverans för att kunna kvittera försändelsen.

Hämta i butik (Click & Collect)

Få enkelt och smidigt tillgång till hela Arken zoo’s stora online sortiment  i din lokala Arken zoo-butik. Beställ dina varor till din Arken Zoo-butik och hämta upp dem under butikens öppettider. Leveransen tar 1-3 arbetsdagar, betalningen sker online med Klarna Checkout (Klarna fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning). Detta leveransalternativ är gratis, smidigt och säkert. Du kommer aviseras via SMS när du kan hämta upp ditt paket i din valda Arken Zoo-butik. Upphämtning måste ske inom 14 dagar. Kontkta gärna vår kundservice om du behöver hjälp eller har frågor angående Hämta i butik. Kontakta vår kundservice på 010 - 490 62 55 eller kundtjanst@arkenzoo.se.

Leveransförsening

Vid eventuella leveransförseningar så kontaktar Arken Zoo dig vi e-post. Passar inte det nya leveransdatumet kan du enkelt byta datum eller avbryta din order. För att avbryta eller ändra leveransdatum kontaktar du Arken Zoo via e-post kundtjanst@arkenzoo.se eller telefon 010 - 490 62 55.

Transportrisk

Arken Zoo står för transportrisken från Arken Zoo lager till kund. Vid returer står kund för transportrisken till Arken Zoos lager.

Transportskador
Om du har mottagit en transportskadad produkt ska detta anmälas direkt till Arken Zoo kundservice.
E-post: kundtjanst@arkenzoo.se
Telefon: 010 - 490 6255

Felaktig produkt
Har du mottagit en felaktig produkt bör detta anmälas direkt till Arken Zoo kundservice.
E-post: kundtjanst@arkenzoo.se
Telefon: 010 - 490 6255

3. Priser och betalning

Priser

Priser anges inklusive moms. Avgifter för frakt tillkommer på köpbelopp under 500 kr. Den slutgiltiga kostnaden inklusive fraktavgift anges på kassasidan. Alla priser är angivna i svenska kronor (SEK).

Realisations- och kampanjvaror

Priser på kampanj- eller realisationsvaror (rea-varor) gäller till utsatt datum eller till varan har tagit slut på vårt lager. I de fall där slutdatum saknas gäller pris till vi väljer att ta bort kampanjen.

Betalningsmetoder

Arken Zoo erbjuder i samarbete med Klarna direktbetalning, kontokortsbetalning, delbetalning samt fakturabetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du Arken Zoo’s köp- och leveransvillkor.

Direktbetalning

Direktbetalning genom Klarna Checkout kan användas av dig som har internetbank hos Svenska Handelsbanken, SEB, Swedbank eller Nordea. När du genomför ett köp skickas du vidare till Internetbanken för inloggning och pengarna dras direkt från ditt konto när du godkänt ditt köp.

Kortbetalning

Kortbetalning via Klarna kan användas av dig som använder VISA, Mastercard och American Express utfärdade av en svensk bank. Vid betalningstillfället fylls kortnummer, giltighetstid och CSV-kod i, i de angivna fält. När köpet är utfört reserveras pengarna på ditt konto och dras från kontot vid leveranstillfället. Inga kortuppgifter lagras hos oss, utan de sparas hos vår samarbetspartner Klarna som innehar SSL-certifikat och uppfyller kraven för de så kallade Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS).

Faktura

Arken Zoo erbjuder fakturabetalning i samarbete med Klarna. Fakturan skickas via e-post i samband med att din beställning lämnar vårt lager. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar. Ingen fakturaavgift tillkommer. Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift samt dröjsmålsränta med 24% plus gällande referensränta. Vid beställning mot faktura görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen via post eller digital brevlåda. Tänk på att vid betalning med faktura sker leveransen endast till folkbokföringsadressen.

Delbetalning

Du har också genom Arken Zoos samarbete med Klarna möjligheten att dela upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader. du ser enkelt vad din månadskostnad kommer att bli och du får dina alla dina köp samlade på en månadsfaktura. Det ger dig bra en överblick och du betalar bara en aviavgift. Du kan självfallet när som helst betala av den återstående skulden. Se här för fullständiga villkor gällande att dela upp betalningen.

Återbetalning

Arken Zoo återbetalar pengar inom 20 dagar från den dag överenskommelse om återbetalning träffats. Vid överenskommelse om omleverans eller avhjälpande av fel vid reklamation återbetalar vi eventuella fraktkostnader inom 20 dagar från det att vi mottagit den reklamerade varan.

4. Smakgaranti

Vi tillämpar smakgaranti för samtliga katt- och hundfoder. Smakgarantin kan utnyttjas vid de tillfällen då hunden eller katten inte tycker om fodret. För att utnyttja Arkens smakgaranti måste minst 80% av innehållet vara kvar i förpackningen och fodret måste returneras inom 30 dagar från den dag du mottog fodret. Vid utnyttjande av smakgaranti är det du som kund som betalar returfrakten till oss.

För att våra leverantörer ska kunna förbättra fodret måste en blankett ifyllas där du beskriver anledningen till utnyttjande av smakgarantin. På så sätt hjälper du oss att förbättra foderprodukterna. Blanketten hittar du här.

5. Ångerrätt

Vid köp hos Arken Zoo så har du som kund alltid rätt att ångra ditt köp i upp till 30 dagar efter det att du har mottagit din order. När du mottagit en order har självklart rätt att undersöka dina varor men om du har hanterat varan i en större omfattning än vad som krävs för att fastställa varans egenskaper förbehåller sig Arken Zoo sig rätten att ta ut en värdeminskning vid ett eventuellt ångrat köp. Vid en beställning av varor som levereras i förpackningar som inte går att öppna utan att skada förpackningen så har du som kund rätt att öppna förpackningen för att granska din vara. utan att din returrätt förbrukas. Arken Zoo förbehåller sig dock rätten att göra ett eventuellt avdrag på återbetalningsbeloppet motsvarande det värde som varans värde minskat med  till följd av att (i) varan hanterats i större omfattning än vad som är tillåtet enligt lag (dvs. varan kan inte längre anses vara oanvänd/oskadd) och/eller (ii) förpackningen tillfogats större skada än vad som situationen krävt vid öppnandet av förpackningen.

Önskar du som kund att returnera dina varor, som du köpt i Arken Zoo’s webshop, i en fysisk butik så går det bra i vissa av våra butiker, dock inte alla butiker. Detta beror på att sortimentet skiljer sig mellan våra fysiska butiker och alla butiker har inte möjlighet att ta emot din retur. Det är viktigt att du kontrollerar möjligheten att returnera din vara i din lokala fysiska butik innan du åker dit. Det gör du antingen genom att ringa till butiken i fråga eller kontaktar vår kundservice på kundtjanst@arkenzoo.se. Du kan alltid returnera dina varor direkt till vår webshop genom att skicka tillbaka varan till vårt e-handelslager med Postnord, returadress finner du nedan.

Returnera varorna till vårt e-handelslager:

  • Börja med att fylla i uppgifterna på returblanketten som följde med din leverans. Du hittar även blanketten här  Du har även rätt att använda konsumentverkets ångerblankett. Den hittar du här.
  • Se till att varorna är väl förpackade och att returblanketten ligger med i försändelsen
  • Gå till ditt närmaste Postombud och skicka iväg paketet med valfritt fraktsätt. Då du ansvarar för paketet tills dess att det återkommit till oss, rekommenderar vi dig att välja ett spårbart alternativ.
  • När returen inkommit till oss behandlar vi ditt ärende inom 5 arbetsdagar och kontaktar dig vid eventuella frågor. Återbetalning sker oftast inom ett par arbetsdagar men kan dröja upp till 14 bankdagar.
  • Vid byte till annan produkt står Arken Zoo för frakten av den nya produkten ut till dig som mottagare.

Returnera eller byta varor i butik:

  • Kontrollera först med butik eller kundtjanst@arkenzoo.se om din lokala butik har möjlighet att hantera returer av de produkter du köpt.
  • För att returnera eller byta varor i butik krävs det att du har med dig utskriven orderbekräftelse (ej följesedel). Har du ej tillgång till skrivare, maila kundtjanst@arkenzoo.se så skickar vi orderbekräftelse på posten.
  • Vid retur i butik återbetalas summan via kort eller kontant. Är köpet gjort med fakturabetalning sker återbetalning även här via kort eller kontant och det ligger på kundens ansvar att fakturan betalas.

Returadress:

Arken Zoo / E-handel
Svista Lagerväg 2
635 02 Eskilstuna

Du kan läsa mer om ångerrätt vid distanshandel på Konsumentverkets hemsida här.

6. Reklamation

Samtliga varor på Arken Zoo omfattas av lagstadgad reklamationsrätt på 3 år. Det är endast ursprungliga fel som omfattas av reklamationsrätten och inte sådana fel som är orsakade av normalt slitage. Reklamation av varor till Arken Zoo ska göras inom skälig tid, dock inom 2 månader efter att du mottagit varan. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se/

Allmänna Reklamationsnämnden,

Box 174

101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

När du upptäcker att det finns ett fel på varan och vill göra en reklamation kontaktar du oss snarast möjligt, antingen genom telefon eller e-post.

E-post: kundtjanst@arkenzoo.se
Telefon: 010 - 490 6255

Returer lämnas i våra butiker eller skickas som hem- eller företagspaket till vår returadress som finns angiven nedan. Vid reklamation i butik är det viktig att du tar med dig kvittot (eller utskriven orderbekräftelse) du fått från oss.

Arken Zoo
Svista Lagerväg 2
635 02 Eskilstuna

7. Personuppgifter, säkerhet och skretess

När du genomför en beställning hos oss anger du personuppgifter såsom namn, adress eller telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Vi kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part.

Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi skicka produkterbjudanden och information till dig via e-post. Du kan enkelt avbryta din prenumeration genom att kontakta oss via telefon eller e-post.

Som registrerad kund hos oss har du enligt personuppgiftslagen rätt att begära ut de uppgifter vi lagrar om dig. Om informationen vi lagrar om dig är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska korrigeras eller tas bort ur systemet. Vill du utföra en sådan korrigering eller borttagning av uppgifter måste du kontakta oss via telefon eller e-post.

Cookies

En cookie är en textfil som skickas från en webbsida, t.ex. www.arkenzoo.se, till din dator, där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en liten textfil (textbaserade cookies). Cookies används för att ge tillgång till olika funktioner på vår webbplats. På Arkenzoo.se används cookies för statistik, spara varukorg och moms-inställningar. Om du har ställt in din webbläsare på att inte acceptera användning av cookies kommer du inte kunna använda alla funktioner på vår webbplats. Du kan enkelt ändra inställningar eller ta bort lagrade cookies genom inställningarna i din webbläsare.

8. Villkor för prenumeration

För att påbörja prenumeration på produkter hos Arken Zoo kontaktar du kundtjanst@arkenzoo.se eller ringer 010-490 62 55.
Faktura för prenumerationsutskick skickas i samband med att ordern lämnar vårt lager. Fakturan skickas till den mailadress som angivits vid registrering 
För att ändra, avsluta eller lägga till varor i din prenumeration måste du kontakta Kundservice minst 48 timmar innan ditt nästa utskick.
På fredagen innan ditt utskick får du en orderbekräftelse till den mail du angivit vid registrering.
Nekas köpet av Klarna vid 3 upprepade utskickstillfällen, pausas din prenumeration automatiskt. Vill du återuppta din prenumeration meddelar du oss via kundtjanst@arkenzoo.se. Obs - du behöver ej påbörja en ny prenumeration!

Är du medlem i Arken Zoo Kundklubb regstrerar du poäng även på dina prenumerationer.
Vill du returnera varor du prenumererar på gäller samma villkor som vid vanlig retur. Det är du som kund som står för returfrakt vid utnyttjandet av ångerrätt.
Priserna på prenumerationsvaror följer Arkens normala priser. Både prissänkningar och prishöjningar. Detta innebär att priserna kan förändras från utskick till utskick.
Prenumererar du på varor som är på kampanj gäller kampanjpris även på prenumerationsvarorna. Observera dock att priset går tillbaka till ordinarie då kampanjen är avslutad.

Allmänt

Följande villkor är tillämpliga på det köpeavtal du som kund sluter med bolaget Arken Zoo Nord AB (Arkenzoo.se), organisationsnummer 556926-3535.

Som konsument skyddas du alltid av de i allmänhet tvingande regler som följer av tillämpad lagstiftning.

Du kan läsa mer om dina rättigheter som konsument på Konsumentverkets hemsida.