Till startsidan för Arken Zoo Veterinärkliniker

Frågor & Svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna.

Hittar du inte svaret du söker är du välkommen att kontakta någon av våra kliniker.

Vanliga frågor

Behöver jag tänka på något inför mitt besök inför mitt besök?

Det är bra att tänka på att alltid hålla sin hund kopplad när man är hos veterinären då det är många djur som är sjuka i väntrummet och även nervösa, det uppstår lätt osämja om djuren får hälsa på varandra. Katter bör för deras egna skull hållas i en bur, gärna lite täckt så att de känner sig trygga. Är ni hos veterinären för en vaccination ska man alltid ha med sig stamtavlan eller ett vaccinationsintyg. Inför utomlandsresa där besöket gäller avmaskning, rabiesvaccination eller dylikt ska ett giltigt pass medhavas.

Vad gäller med betalning?

Alla sjukvårdskostnader måste betalas innan dess att ditt djur lämnar veterinärkliniken. Du kan betala med alla vanligt förekommande kredit- och betalkort, i vissa av våra kliniker erbjuder vi också betalning via Klarna eller PayPal

Om ditt djur är försäkrat kan vi hjälpa dig att göra en så kallad direktreglering. Direktreglering betyder att du själv endast betalar din del, självrisken, samt de eventuella kostnader som inte ersätts ur försäkringen till oss. Vid direktregleringen ersätter försäkringsbolaget oss direkt så att du slipper ligga ute med pengarna. För att direktreglera behöver vi ditt djurs försäkringsnummer. Vi ber dig därför att alltid ha detta till hands när det är dags för betalning. Eftersom det tar oss tid att specificera alla åtgärder, kontakta försäkringsbolaget och fakturera dem, tar vi en mindre avgift för denna tjänst. Direktreglering kan dessvärre inte göras på kvällar eller helger när försäkringsbolagen är stängda.

Jag önskar direktreglera

Om ditt djur är försäkrat kan vi hjälpa dig att göra en så kallad direktreglering. Direktreglering betyder att du själv endast betalar din del, självrisken, samt de eventuella kostnader som inte ersätts ur försäkringen till oss. Vid direktregleringen ersätter försäkringsbolaget oss direkt så att du slipper ligga ute med pengarna. För att direktreglera behöver vi ditt djurs försäkringsnummer. Vi ber dig därför att alltid ha detta till hands när det är dags för betalning. Eftersom det tar oss tid att specificera alla åtgärder, kontakta försäkringsbolaget och fakturera dem, tar vi en mindre avgift för denna tjänst. Direktreglering kan dessvärre inte göras på kvällar eller helger när försäkringsbolagen är stängda.

Observera att det inte alltid går att direktreglera trots att ditt försäkringsbolag har sin direktreglering öppen. Försäkringstekniska eller veterinärmedicinska orsaker kan göra det svårt för försäkringsbolaget att reglera skadan på några minuter. Du får då betala som vanligt, se nedan, för att sedan skicka in din skadeanmälan till ditt försäkringsbolag som behandlar den så snart som möjligt.

Självrisker och ersättningsanspråk Försäkringsbolagen har olika villkor för ersättning beroende av vilken försäkringsprodukt du har valt. När du tecknar din försäkring väljer du själv vilket ersättningsbelopp och självrisk du önskar. Många av försäkringsbolagen har en självrisk vilken består av två olika delar, en fast del (grundsjälvrisk) och en rörlig del (rörlig självrisk). Den rörliga självrisken är en procentsats av besökets ersättningsbara kostnad.

Det är viktigt att du sparar ditt djurs försäkringsbrev så att du kan ta med dig detta när du kommer till oss. På det sättet kan du även hålla dig à jour med vilken försäkring och vilken självrisk du har valt. Viktigt att känna till är att ditt djurs ersättningsbelopp sjunker med djurets ålder.

Kontakta själv ditt försäkringsbolag för att få reda på vilka villkor som gäller med just ditt djurs försäkring, självrisk och ersättningstak.

Om du väljer att inte direktreglera

Om du väljer att betala veterinärkliniken på plats skickar du in en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag efter besöket hos oss. Skicka in kvittot som du får från oss till försäkringsbolaget och komplettera detta med försäkringsnummer, namn, adress, telefonnummer och e-postadress samt uppgifter om ditt djur som namn, ålder, id-nummer, eventuellt registreringsnummer etc. Ange det bankkontonummer på vilket du vill ha den aktuella ersättningen insatt.

Olika försäkringsbolag har olika lång handläggningstid. För eventuella frågor om din reglering vänder du dig direkt till ditt försäkringsbolag.

Tänk på

Eftersom olika försäkringar har olika villkor och ersättningsbelopp kan vi aldrig säga om just din försäkring ersätter en viss behandling. Du måste själv kontakta ditt försäkringsbolag för att få reda på om behandlingen ersätts i din försäkring och att din försäkring inte har någon reservation som gör att behandlingen inte ersätts på just ditt djur.

Vår Cookie Policy

Vad är kakor?

Kakor och liknande tekniker (gemensamt kallade ”Kakor”) är små filer som läggs på din dator av oss och våra partners när du besöker vår webbplats. De är används i stor utsträckning för att få webbplatser att fungera, eller fungera mer effektivt, samt för att samla in information till webbplatsägare. Nedan beskriver vi vilka Kakor vi använder och varför.

Hur länge sparas Kakor på din dator?

Vi använder sessionsspecifika Kakor som löper ut när du stänger din webbläsare. Vi använder också permanenta Kakor som finns kvar på din dator en förutbestämd tid eller tills du tar bort dem. Exakt hur länge permanenta Kakor finns kvar varierar mellan några månader och några år, och du kan se respektive Kakas livslängd nedan.

Vilka Kakor använder vi och varför?

Vi använder Kakor för att göra vår webbplats så användarvänlig som möjligt och för att tillhandahålla information, produkter och tjänster anpassade till dina behov. Genom att använda Kakor kan vi undvika att du behöver lämna samma information varje gång du besöker vår webbshop. Kakor förbättrar även användbarheten genom att snabba upp beställningsprocessen och hjälpa dig att hitta specifika produkter lättare.

Vi använder även tillägg för sociala media från tredje part, som möjliggör att vi kan visa innehåll på sociala media, såsom Facebook och Instagram. Observera att dessa tredjepartsfunktioner använder kakor och liknande tekniker på din dator.

Nödvändiga

Vi använder nödvändiga Kakor för att webbplatsen ska fungera. Nödvändiga Kakor möjliggör grundfunktioner såsom inloggning, säkerhet, nätverkshantering och tillgänglighet. Du kan stänga av dessa genom att ändra din webbläsares inställningar, men det kan påverka hur webbplatsen fungerar.

Tredjepartslösningar som vi använder för nödvändig funktionalitet

Loop54

Mailgun

CRM-service

Snowflake

Klarna

Digital Booker

Mapbox

Användarupplevelse

Med dessa Kakor kommer vi ihåg dina inställningar och kan därför lättare hjälpa dig att använda vår webbplats. Kakorna lagrar till exempel land, språk, dina sökningar och produkter du tittat på. Vi kan även använda kakor för att lagra din inloggningsinformation så att du inte behöver fylla i dem varje gång du besöker webbplatsen.

Tredjepartslösningar som vi använder för användarupplevelse

Giosg

Statistik och analys Vi samlar in data från ditt besök med hjälp av Kakor för att förstå hur du använder vår webbplats. Denna data gör att vi kan räkna besök och trafikkällor, analysera vilka sidor som är mest och minst populära samt se hur du använder webbplatsen. Med analys kan vi utvärdera vad som fungerar och vad som inte fungerar, förbättra vår webbplats och tjänster samt förstå hur effektiva våra marknadsföringskampanjer är.

Tredjepartslösningar som vi använder för statistik och analys

Google Analytics

Hotjar Uptime.com

Bambuser

Marknadsföring

Med riktade Kakor kan vi och våra marknadsföringsparters visa reklam som är relevant för just dig och baseras på hur du använt vår webbplats. Dessa Kakor kan användas för att bygga en profil av dina intressen (t.ex. hundägare) och visa dig anpassad marknadsföring på andra webbplatser du besöker.

Tredjepartslösningar som vi använder för marknadsföring

Google Ads

Facebook Pixel

Optimove

Boomerang for Gmail

Bing

Wavemaker

Tredjepartslösningar som vi använder för personalisering

Dynamic Yield

Personaliseringskakor

För med detaljerad information

https://www.arkenzoo.se/cookiepolicy

Dataskyddsåtgärder

DATASKYDDSBESKRIVNING

Hantering av kundernas personuppgifter förknippad med tjänsterna som Arken Zoo veterinärkliniker erbjuder.

Integritetspolicy

Behandling av kundernas personuppgifter i våra tjänster.

Senast uppdaterad: 2022-12-01

1 Registeransvarig Zoo Support Scandinavia AB (Org-nr 556582-6269) Frösundaviks allé 1, 169 70 Solna

Kontaktuppgifter i samband med frågor gällande dataskydd Veterinär / Zoo Support Scandinavia AB Frösundaviks allé 1, 169 70 Solna

Ändamål med personuppgiftsbehandlingen

Zoo Support behandlar personuppgifter i syfte att vårda kundrelationer, driva vår verksamhet, skapa analyser och produktutveckla t.ex. onlinetjänster och kundplattformar. Zoo Support kan komma att använda information om var användarens enhet befinner sig (platsinformation) för att tillhandahålla delar av tjänsten som baseras på geografisk plats och för att underlätta riktad annonsering. Mobilanvändaren kan stänga av användandet av lokaliseringsdata i inställningarna för användarens enhet och i applikationen.

Vänligen notera att företag som ingår i Zoo Support-koncernen och fristående franchisetagare i Zoo Support-kedjan är gemensamt personuppgiftsansvariga och samtliga kan därför använda personuppgifterna för kommunikation med kunder och för marknadsföringsändamål inklusive direktförsäljning, distansförsäljning och annan direktmarknadsföring, men alltid med beaktande av tillämpliga bestämmelser i lag, exempelvis om samtycke. Kommunikation med kund och erbjudande om tjänster kan baseras på kundsegmentering, t.ex. utifrån information om kundens köphistorik eller information om kundens intressen, som antingen kommer direkt från kunden eller som har samlats in på grundval av kundens beteende i onlinetjänsten.

Zoo Support använder även personuppgifter för att behandla och svara på feedback från kunder. Telefonsamtal med kundtjänst spelas in för att kunna verifiera köp och transaktioner, men kan även komma att användas av Zoo Support för att utbilda kundtjänstpersonal.

Vidare behandlar Zoo Support personuppgifter för att planera och genomföra den personuppgiftsansvariges och andra koncernbolags verksamhet, inklusive att styra fristående franchisetagares verksamhet.

Rättslig grund för personuppgiftsbehandlingen Zoo Supports rätt att behandla kundens personuppgifter grundar sig huvudsakligen på fullgörande av avtalet mellan Zoo Support och kunden, såsom uppgifterna som förekommer i en beställning, eller sedvanliga uppgifter för att hantera medlemskap i kundklubb och/eller uppfödarklubb. Personuppgiftsbehandlingen baseras även på det berättigade intresset att upprätthålla kundrelationen.

Personuppgiftsbehandling kan även grundas på samtycke.

Personuppgifter som behandlas

Zoo Support kan komma att behandla följande grundläggande information om alla kunder:

För- och efternamn

Adress

Telefonnummer

E-postadress

Födelseår

Personnummer

Tillåtelse av eller förbud mot direktmarknadsföring Följande information kan komma att behandlas om stamkunder:

Information om inträde och avslut av kundrelationen

Information om kundkort och tilläggskort

Information om vårdnadshavare eller annan ansvarig för underårig

Information om huruvida stamkund är registrerad som uppfödare

Information om medlemskap i uppfödarklubben:

Information om husdjur

Information om köp som görs i egenskap av stamkund

Information om total intjänad bonus och annan information som behövs för administration av bonussystemet

Stamkundsnummer och lösenord till den personuppgiftsansvariges onlinetjänster Kommunikation med kunden eller direktmarknadsföringsåtgärder riktade till kund och den registrerades respons Följande information om kunder till Zoo Supports onlinebutik samt om användare av www.mustijamirri.fi och mobiltjänsterna kan komma att behandlas:

Information om leverans och betalsätt, inklusive leveransadress (om dem avviker från kundens grundläggande information)

Information hänförlig till kommunikation med kundens, inklusive returer, reklamationer och telefonsamtal med kundtjänst

Information hänförlig till betalning, fakturering och inkasso

Information om användande av Zoo Supports onlinetjänster och teknisk information som samlas in via cookies och andra liknande tekniker

Information om innehåll som kunden skapat eller andra aktiviteter i onlinetjänsten, såsom uppdatering av egen information och produktrecensioner

Varifrån vi får data

De flesta personuppgifter som Zoo Support samlar in kommer från kunden själv, till exempel när kunden registrerar sig i olika kommunikationskanaler. I onlinetjänsten används cookies och liknande tekniker som skapar grupper av inloggade användare, där individuella användare inte kan identifieras. Zoo Support kan även samla in och uppdatera personuppgifter från företag inom Zoo Support-koncernen och från fristående franchisetagare som tillhör Zoo Support franchisekedjan samt från myndigheter och företag som tillhandahåller tjänster för personuppgifter, såsom SPAR-registret och andra vanligt förekommande adressregister.

För att kunna erbjuda onlinetjänster måste Zoo Support behandla kundernas personuppgifter. För det fall kunden inte vill tillhandahålla de personuppgifter som anges som obligatoriska i online-formuläret är Zoo Support förhindrade att erbjuda kunden sina tjänster.

Mottagare eller grupper av mottagare av personuppgifter Vanligtvis lämnas personuppgifter inte ut till tredje part och överförs inte heller utanför EU eller EES.

Behandling av personuppgifter sker med hjälp av utvalda tjänsteleverantörer, såsom företag som hanterar leveranser eller fakturering av beställningar, eller företag som utför direktmarknadsföring. Dina uppgifter är skyddade i enlighet med gällande lag hos underleverantörerna, såsom genom upprättande av personuppgiftsbiträdesavtal.

När vi överför personuppgifter för behandling utanför EU eller EES ser vi till att underleverantören har ingått EU-kommissionens standardavtalsklausuer för överföring av personuppgifter och/eller har anslutit sig till Privacy Shield-mekanismen eller att EU-kommissionen har beslutat att mottagande tredjeland har säkerställt en adekvat skyddsnivå.

Lagringstid för personuppgifter

Personuppgifterna kommer att lagras så länge det behövs för ändamålet med personuppgiftsbehandlingen eller för att leva upp till de lagkrav som ställs på den personuppgiftsansvarige. Personuppgifter i kundregistret kommer att raderas när tiden för att kunna göra gällande rättsliga anspråk eller reklamation har löpt ut. Det sker vanligtvis efter tio (10) år. Personuppgifter på kundkontot lagras först och främst under den tid som kundkontot används. Om kundkontot varit inaktivt i 5 år kommer informationen på kundkontot att raderas. Information som används för marknadsföringsändamål lagras tills vidare.

Säkerhet vid personuppgiftsbehandling Personuppgifter som lagras i den personuppgiftsansvariges system är tillgängliga endast för särskilt utvalda anställda eller personer som agerar för deras räkning och vars åtkomst till systemet är nödvändig för att kunna utföra arbetsrelaterade uppgifter eller av andra liknande anledningar. Systemet är skyddat av brandväggar och andra tekniska medel.

Zoo Support ska använda alla rimliga medel som står till deras förfogande, såsom brandväggar och andra tekniska medel, för att skydda personuppgifterna som behandlas från obehörig åtkomst och annan olaglig behandling.

Rättigheter som kund

Rätt till tillgång

Kunden har rätt att få reda på om den personuppgiftsansvarige behandlar personuppgifter som rör honom eller henne. Kunden har i förekommande fall rätt att få en kopia av sina personuppgifter och information om personuppgiftsbehandlingen enligt dataskyddslagstiftningen.

Rätt till rättelse

Kunden har rätt att begära att den personuppgiftsansvarige ska rätta felaktig information om den registrerade utan onödigt dröjsmål. Kunden har även rätt till komplettering av bristfälliga personuppgifter. En stamkund som har tillgång till sin egen information ska först och främst på egen hand se till att informationen är korrekt genom att logga in på onlinetjänsten och rätta informationen.

Rätt till radering

Kunden har rätt att av den personuppgiftsansvarige utan onödigt dröjsmål få sina personuppgifter raderade om minst ett av följande kriterier är tillämpligt:

personuppgifterna är inte längre nödvändiga för de ändamål för vilka de samlats in eller på annat sätt behandlats; den registrerade återkallar det samtycke på vilket behandlingen grundar sig; den registrerade gör invändning av skäl som hänför sig till hans eller hennes specifika situation mot behandling som grundar sig på den personuppgiftsansvariges berättigade intresse och det saknas berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre, eller den registrerade invänder mot behandling av sina personuppgifter för direktmarknadsföringsändamål: personuppgifterna har behandlats på ett olagligt sätt; personuppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse som den personuppgiftsansvarige omfattas av; eller personuppgifterna har samlats in när den registrerade var underårig. Kunden har rätt att begränsa den personuppgiftsansvariges behandling av personuppgifter på så sätt att de endast får behandlas antingen med kundens samtycke, eller för upprättande, arkivering eller försvar av ett rättsligt anspråk eller för att skydda en annan persons rättigheter om:

den registrerade bestrider personuppgifternas korrekthet, under en tid som ger

den personuppgiftsansvarige möjlighet att kontrollera om personuppgifterna är korrekta;

den personuppgiftsansvariges behandling av personuppgifterna är olaglig och den registrerade motsätter sig att personuppgifterna raderas och istället begär en begränsning av deras användning;

den personuppgiftsansvarige behöver inte längre personuppgifterna för ändamålen med behandlingen men den registrerade behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk; eller

den registrerade har gjort invändning av skäl som hänför sig till hans eller hennes specifika situation mot personuppgiftsbehandling som grundar sig på den personuppgiftsansvariges berättigade intresse i väntan på kontroll av huruvida den personuppgiftsansvariges berättigade skäl väger tyngre än den registrerades berättigade skäl.

Om den registrerade själv har tillhandahållit den personuppgiftsansvarige sina personuppgifter ska den registrerade ha rätt att få ut sådana personuppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och ha rätt att överföra dessa personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig, om:

behandlingen sker automatiserat och behandlingen antingen grundar sig på kundens samtycke eller behandlingen av kundens personuppgifter är nödvändig för att fullgöra ett avtal mellan den registrerade och den ansvarige eller för implementation av för-kontraktuella åtgärder som vidtas på den registrerades begäran.

Rätten till överföring av personuppgifter mellan system är begränsad till de fall när överföringen inte påverkar andas rättigheter och friheter på ett ogynnsamt sätt.

Rätt att återkalla samtycke

Om behandlingen grundar sig på kundens samtycke äger kunden rätt att återkalla sitt samtycke när som helst, utan att det påverkar lagligheten av den behandling som grundats på samtycke före återkallandet.

Utövande av rättigheterna

En begäran om utövande av rättigheter måste vara skriftlig och undertecknad av den registrerade. En begäran kan även göras personligen i den personuppgiftsansvariges lokaler. Den personuppgiftsansvarige kan komma att begära ytterligare information från den registrerade för att fastställa hans eller hennes identitet, om så är nödvändigt.

Rätt att göra invändningar mot behandling för direktmarknadsföringsändamål och behandling hänförlig till sådan direktmarknadsföring Kunden äger rätt att invända mot behandling av sina personuppgifter för direktmarknadsföringsändamål och för marknads- och opinionsundersökningsändamål. Personuppgiftsbehandlingen för direktmarknadsföring och direktmarknadsföringsändamål, och även behandling för marknads- och opinionsundersökningsändamål, ska upphöra efter begäran om invändning mot sådan behandling.

Kunden äger rätt att göra invändning mot behandlingen av skäl som hänför sig till hans eller hennes specifika situation mot behandling av sina personuppgifter, om det saknas berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre.

Invändning mot direktmarknadsföring kan göras i onlinebutiken, när kunden blir stamkund, genom att använda avanmälningslänken i nyhetsbrev eller genom att på annat sätt kontakta den personuppgiftsansvarige. En stamkund kan göra invändning genom att logga in till sin egen kundinformation i den personuppgiftsansvariges onlinetjänst.

Av skäl som hänför sig till hans eller hennes specifika situation har kunden även rätt att invända mot profilering och annan behandling, när behandlingen grundar sig på Zoo Support berättigade intresse. I anslutning till invändningen ska kunden ange den specifika situation som invändningen grundar sig på. Zoo Support kan bortse från invändningen endast om det finns lagliga skäl att göra så.

Om kunden vill göra invändning mot personuppgiftsbehandling som inte avser direktmarknadsföring gäller vad som anges i punkten 10 ovan.

Rätten att inge klagomål till tillsynsmyndighet Kunden äger rätt att ge in klagomål till en tillsynsmyndighet, främst till den tillsynsmyndighet i det land där kunden har sitt sedvanliga hemvist, arbetsställe eller där den påstådda överträdelsen har skett, om den registrerade anser att personuppgiftsbehandlingen som berör honom eller henne utgör en överträdelse av den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR). I Sverige är tillsynsmyndigheten Datainspektionen.

Ändringar i integritetspolicyn För det fall Zoo Support gör ändringar i denna integritetspolicy kommer ändringarna att dateras. Vid betydande ändringar kommer Zoo Support att ge information om detta på annat sätt, t.ex. via e-post eller notis på hemsidan. Zoo Support rekommenderar kunderna att regelbundet besöka hemsidan och ta del av integritetspolicyn.